Laden Evenementen

« Alle evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Inleiding in Critical Alignment Yoga voor yogadocenten: driedaagse zomercursus

17 april @ 08:16

Ben je yogadocent en ben je nieuwsgierig naar Critical Alignment Yoga (CAY)? Zou je wellicht elementen van CAY willen integreren in je eigen beoefening en lesgeven? In deze driedaagse cursus krijg je een introductie in de Critical Alignment Yoga. In drie dagen kan je uiteraard niet de héle yogastijl onder de knie krijgen, maar je krijgt wel een goed inzicht in de uitgangspunten en principes ervan. Deze dagen zullen je uitnodigen om je yogabeoefening weer in een nieuw daglicht te bekijken, en je prikkelen tot meer onderzoek.

Natuurlijke uitlijning
De naamgeving van de Critical Alignment Yoga komt vanuit het idee dat als je lijf goed uitgelijnd is, je minder spanning nodig hebt om jezelf overeind te houden. Hoe beter je botten ‘gestapeld staan’ (vooral die van je wervelkolom), hoe meer ontspanning en ruimte je in je lijf kan ervaren.

We zijn echter vaak ver afgedwaald van deze natuurlijke uitlijning. Ruggen worden krom, heupen stijf en schouders gespannen. Critical Alignment yoga gebruikt yogaoefeningen om deze spanning weer los te weken en het lijf beter uit te lijnen. CAY staat vaak bekend om de het gebruik van de speciaal ontwikkelde tools (stripje, rolletje, boogje) die we gebruiken om het lijf weer te verleiden tot ontspanning en beweging. In deze lesdagen zullen we de meest voorkomende veranderingen in het lijf bespreken, ze proberen te herkennen bij elkaar en je leert oefeningen die CAY gebruikt ter houdingscorrectie.
Je zult merken dat als je deze oefeningen gaat toepassen in je yogalessen, dat je lessen een nog dieper doorwerkend effect krijgen, zowel fysiek als mentaal.

Toepassen in je eigen yogalessen
Verder is uniek aan de Critical Alignment methode de goed uitgewerkte manier van het denken in bewegingsketens. De stijfheid van de heup bijvoorbeeld, kan doorwerken helemaal naar de nek en schouders. Dit zul je in de cursus aan den lijven kunnen ondervinden, en we zullen oefenen in het herkennen ervan.
Het zal je meer inzicht geven in waar en waarom je leerling vastloopt in een asana, en helpen om met meer begrip en compassie naar je leerling te kunnen kijken. Het doel van de cursus is ook om je handvatten te geven om je lessen een logische structuur te geven in de opbouw en om beter te kunnen inzien welke aanwijzingen of correcties je leerlingen nodig hebben.

Tenslotte verbinden we in de CAY de opbouw van spanning in het lichaam, altijd aan spanning in de geest. Wat heeft spanning in het lijf, te maken met de spanning in je leven? Als je op de mat de tijd en ruimte neemt om je (gedachten)patronen te onderzoeken, kan dat inzicht verschaffen in wie je bent en geeft dat wellicht zelfs ruimte om andere keuzes te maken. Zo wordt Yoga niet alleen een wekelijks rustpunt, maar een uitnodiging tot zelfonderzoek. Ook dit aspect van de CAY zul je kunnen ervaren en zal je wellicht weer tot nadenken aanzetten.

Onderwerpen die aan bod zullen komen:

  • Wat is de ‘juiste’ uitlijning van het lijf? Wat is een rechte rug?
  • Wat zijn de meest voorkomende veranderingen in het lijf, en waardoor ontstaan ze?
  • Hoe compenseert het lijf deze veranderingen en wat zijn de meest voorkomende klachten die daaruit voortkomen?
  • Wat is het effect van deze veranderingen op botten, spieren, en zelfs de ervaring van ruimte en ontspanning in je lijf?
  • Wat is het verschil tussen houdingsspieren en bewegingsspieren?
  • Wat zijn bewegingsketens en hoe kunnen ze ons helpen in het lesgeven in asana’s?
  • Hoe kunnen we asana’s gebruiken als houdingscorrectie?
  • Hoe bouw je een les op, op de CAY manier?
  • Wat heeft spanning in het lijf te maken met spanning in het hoofd?

Dagindeling:

We beginnen de ochtend met een uitgebreide yogales, zodat je alle oefeningen eerst zelf kan ervaren. Daarna hebben we een pauze en zullen we in de middag meer de theorie induiken. Ook zullen we veel kijken naar elkaar, en hands-on oefenen.

Thema per dag:

  • dag 1: achteroverbuigingen en de strekking van de bovenrug
  • dag 2: de heupen en de ontspanning en strekking van de onderrug.
  • dag 3: staande houdingen

Gegevens

Datum:
17/04/2024
Tijd:
08:16
Evenement Categorie:

Gegevens

Datum:
17/04/2024
Tijd:
08:16
Evenement Categorie: